Bellen tegen corona

23
mrt
2020

Het voelt voor iedereen raar om in je kot te moeten blijven. Maar voor ouderen en zieken of mensen met een beperking kan het een groot probleem zijn. Gelukkig zijn er de medewerkers van het Sociaal Huis Ninove, die contact met hen opnemen. Wie ze bellen, en wat ze doen, vertelt Lisa De Landsheere.

“Heel wat dienstverlening komt stil te liggen, waardoor sommige inwoners zelfs niet meer aan eten geraken”, zegt Lisa (foto) aan de telefoon. Ze werkt bij het Sociaal Huis van de stad. Op een normale werkdag zit ze met haar collega’s in de gebouwen aan de Bevrijdingslaan. Nu werkt iedereen van thuis uit. Ook de daginvulling ziet er anders uit. “We hebben vooral heel veel gebeld de voorbije dagen”, vat Lisa de werkweek samen. “Alle inwoners met wie we de voorbije jaren contact hadden, en die aangaven dat ze hulpbehoevend waren, hebben we opgebeld.”

Vruchten

“We plukken in deze crisis de vruchten van de projecten die we de voorbije jaren gelopen hebben”, vertelt Lisa. “Met het Mobiel Sociaal Huis namen we contact op met alle 75-plussers. Een groot deel van hen kan rekenen op familie en vrienden, maar bij een andere groep is dat niet het geval. Hen willen we graag helpen. Ook de gebruikers van de Minder Mobielen Centrale bellen we allemaal op. Dat zijn vaak oudere mensen die een chauffeur nodig hebben om ergens naartoe te gaan, bijvoorbeeld bij hun man of vrouw in het woonzorgcentrum. Nu die rit wegvalt, zitten ze vaak in eenzaamheid. Maar ook met jongere inwoners nemen we contact op. Met gezinnen die eerder al langskwamen bij onze schoolopbouwwerker, bijvoorbeeld, of die regelmatig langskomen bij het Huis van het Kind. En daar stopt het niet, we bellen ook met mantelzorgers, bewoners van serviceflats en ga zo maar door.”

Facebookgroep

“We luisteren naar de noden van de mensen, en proberen hen verder te helpen, al kunnen we met ons team natuurlijk niet alle problemen oplossen”, bekent Lisa. “We kunnen niet voor pakweg 200 Ninovieters boodschappen doen. Daarom lanceren we via onze Facebookgroep ‘Verspreid solidariteit Ninove’ regelmatig een oproep onder de inwoners, en dat werkt. Er is altijd wel iemand die wil helpen om ’ns bij de apotheek of zo te gaan, en dat is geweldig.”

De medewerkers van het Sociaal Huis zetten alles op alles om de inwoners met een hulpvraag verder te helpen. Op www.sociaalhuisninove.be vind je een overzicht van alle acties die ze doen.

Heb je vragen?

Heb je zelf financiële problemen, gevoelens van angst en onrust, heb je dringende hulp nodig of kan je geen eten meer kopen voor je gezin of jezelf? Het team permanentie van het Sociaal Huis blijft elke weekdag telefonisch bereikbaar van 8.30 uur tot 16 uur op 054 50 50 50 (niet op vrijdagnamiddag) of via mail op permanentie@sociaalhuisninove.be. Je kan in het Sociaal Huis ook terecht voor (nood)hulpverlening, maar dat enkel op afspraak.


Opmerkingen over de website

Heb je opmerkingen over onze website? Laat het ons weten.