Coronacrisis: extra ondersteuning voor Ninovieters in kwetsbare situatie

De coronacrisis treft mensen in een kwetsbare situatie op heel wat vlakken zwaarder dan de modale burger. Het Sociaal Huis heeft heel wat maatregelen uitgewerkt om deze doelgroep extra te ondersteunen in deze harde coronatijden.

Deze maatregelen zijn trouwens niet enkel voorbehouden voor mensen met een leefloon. Elke Ninovieter die een laag inkomen heeft en die na financieel onderzoek recht blijkt te hebben op een UiTPAS met kansentarief komt in aanmerking.

De maatregelen zijn erop gericht om mensen in kwetsbare posities te versterken. Dat kan financieel, materieel, mentaal maar ook op het vlak van digitale vaardigheden. 

Consultaties

De sociale dienst van het Sociaal Huis kan tussenkomen in kosten van:

  • de consultaties voor psychologische hulpverlening
  • het remgeld bij de huisarts voor het toedienen van het griepvaccin
  • de consultaties voor drughulpverlening

Digitale ondersteuning

  • Via de organisatie Beego bvba wordt er individuele hulp aan huis voorzien, wanneer je vragen of problemen hebt met je computer, tablet of smartphone. Beego vzw zet IT-studenten uit de buurt in, die bij jou langs komen om jou verder te helpen bij allerlei vragen of problemen. Het Sociaal Huis bezorgt je een digicheque die je als betaalmiddel kan gebruiken voor 1 uur digitale hulp aan huis.
  • Daarnaast kan je via het Sociaal Huis ook een aankoopcheque ontvangen bij een lokale handelaar wanneer je extra computermateriaal moet aankopen (bv. kabels, klavier, muis,…).
  • Het centrum voor basiseducatie Leerpunt biedt, in opdracht van de stad, vormingssessies aan rond mediawijsheid en het leren werken met de computer. Hierbij worden ook specifieke sessies voorzien voor senioren en ouders van schoolgaande kinderen.
  • Chromebook (gebruiksklaar) in bruikleen voor periode van 6 jaar.

Leersteun

Dit is een éénmalige financiële steun aan schoolgaande kinderen om de eerste schoolkosten op te vangen.

  • Voor een kleuter is dat € 25,
  • Voor een leerling lagere school € 50
  • Voor een leerling secundaire school € 100
  • Voor extra materiaal in een beroepsopleiding € 100.

Budgetbeheer

  • Cliënten in budgetbeheer ontvangen een pakket (postbakje, ringmap, tussenschotten). Dat moet hen helpen om het overzicht te behouden op documenten en facturen.
  • De sociale dienst van het Sociaal Huis neemt de maandelijkse kosten voor de budget-en afnamerekening voor personen met budgethulp ten laste.

Premies

  • een eenmalige energie/water van € 100 per gezinshoofd, vermeerderd met € 10 per kind.
  • een eenmalige internetpremie van € 100 per gezinshoofd, vermeerderd met € 10 per kind.

Hygiënepakket

De doelgroep kan tenslotte een hygiënepakket ontvangen: 1 voor elk gezin van maximum 4 personen, 2 voor grotere gezinnen.

In een pakket zitten 4 herbruikbare mondmaskers, handzeep en handgel, vloeibaar wasmiddel, papieren zakdoeken, een digitale koortsthermometer, restafvalzakken en een herbruikbare boodschappentas.

Voedselhulp

Daarnaast werkt het Sociaal Huis ook samen met Teledienst vzw voor voedselhulp.

In het sociaal restaurant van Teledienst kan je terecht voor afhaalmaaltijden aan een sociaal tarief van 3 euro per maaltijd.

Voor wie?

Iedereen die recht heeft op een UiTPAS met kansentarief én negatieve gevolgen ondervindt (op financieel en/of op sociaal vlak) ten gevolge van de coronacrisis.

Hoe kan ik aanspraak maken op deze ondersteuningsmaatregelen?

Wie een geldige UiTPAS met kansentarief heeft, kan vanaf 9 november 2020 langskomen bij team permanentie van de sociale dienst van het Sociaal Huis. Je kan er elke werkdag terecht tussen 8.30 uur en 12 uuur, of op donderdagavond van 16 uur tot 19.45 uur. OPGELET: door de verstrengde coronamaatregelen, werkt het team permanentie momenteel enkel op afspraak. Maak steeds vooraf telefonisch een afspraak via 054 50 50 50!

Je aanvraag voor de ondersteuningsmaatregelen wordt hier ontvangen. Vervolgens zal een maatschappelijk werker van de sociale dienst een sociaal onderzoek uitvoeren, waarin gepeild zal worden naar je sociale situatie. De maatschappelijk werker bekijkt samen met jou welke ondersteuning er nodig zou zijn.

Warme oproep

Ben je als gevolg van de coronacrisis in een moeilijk situatie terechtgekomen? Of had je al problemen en heeft de coronacrisis die problemen nog versterkt? Ondervind je moeilijkheden op mentaal, materieel of financieel vlak?

Het Sociaal Huis doet een warme oproep aan iedereen die over een laag (vervangings)inkomen of pensioen beschikt om zich tot Teledienst vzw of de sociale dienst van het Sociaal Huis te wenden.

De UiTPAS met kansentarief geeft je ook voor de toekomst nog recht op tal van andere voordelen!


Opmerkingen over de website

Heb je opmerkingen over onze website? Laat het ons weten.

Contact