Vakantie duur? Dat kan, maar hoeft (zeker) niet!

20
jun
2019

Plande jij geen vakantie omdat het financieel wat moeilijker gaat? Ga dan zeker langs bij het Sociaal Huis of één van haar partners, zoals Teledienst of CAW. Want een fijne vakantie, daar heeft iedereen recht op, toch?


Margot Van Oudenhove (Sociaal Huis), Sofie Van Keymeulen (Teledienst) en Nele Striegel (CAW). Drie dames, drie organisaties, één doel: dat elke inwoner van de stad zich kan ontplooien.


Het is bijna zomer, dus tijd om vakantieplannen te maken. Hoe helpen jullie mensen die het financieel moeilijk hebben?

Margot: “We doen dat op heel verschillende manieren. Inwoners die een UiTPAS met kansentarief hebben, krijgen bijvoorbeeld een forse tegemoetkoming bij alle organisaties die met UiTPAS werken. Willen ze graag op reis, dan hebben we toegang tot het aanbod en de boekingscentrale van Iedereen Verdient Vakantie. Langs deze weg kan je bijvoorbeeld heel goedkoop naar Center Parcs of Plopsaland.” Nele: “We stellen toch vast dat vrije tijd het eerste is waarop we besparen als we het niet breed hebben." Margot: “Daarom vinden we het ook zo belangrijk dat heel wat activiteiten van de stad gratis zijn of aan kansentarief worden aangeboden."

Wie bepaalt of je een financiële tegemoetkoming krijgt?

Nele: “Als je al een cliënt bent bij het Sociaal Huis (OCMW), dan wordt meteen gekeken of je in aanmerking komt voor een kansentarief. Maar ook alleenstaande ouders bijvoorbeeld, die geen cliënt zijn bij het OCMW, hebben soms niet genoeg geld om er eens op uit te trekken. Via Teledienst komen zij soms in aanmerking. Margot: “We beslissen niet zomaar wie een kansentarief krijgt en wie niet. Gelukkig maar. Daar zijn strikte regels voor, die binnen de UiTPAS-regio Dender worden bepaald."

Nele, Margot en SofieWaar kan ik terecht als ik denk in aanmerking te komen voor een kansentarief, maar geen OCMW-cliënt ben?

Sofie: “Kom eens langs in praatcafé ’t Contact of in het Inloopcentrum aan de Oude Kaai. Daar is altijd een medewerker aanwezig die naar je verhaal kan luisteren." Nele: “Ga bij twijfel zeker langs. We kunnen niet genoeg herhalen hoe belangrijk het is om buiten te komen met je vragen. Het Sociaal Huis, Teledienst en CAW zijn er tenslotte voor jou, net als je mutualiteit en nog vele andere organisaties en verenigingen.” Margot: “Zeker! En de stad zet alles in het werk om je in de toekomst nog beter te kunnen helpen. Zo openen we volgend jaar ons nieuwe gebouw aan de Burchtstraat, waarin alle sociale diensten samenzitten. Maar daarnaast willen we ook zoveel mogelijk andere partners betrekken bij ons verhaal. We dromen ervan dat niet één of enkele sportclubs het kansentarief aanbieden, maar allemaal. Ons doel is dat iedereen overal terechtkan, ongeacht je inkomen of dat van je ouders.

Voel jij je lekker bij cultuur?

Wist je dat Teledienst een Culture Club heeft? Dat is een groep inwoners die tweewekelijks samenkomt en samen activiteiten plant. Zo ben je nooit alleen op een evenement. “Maar de Culture Club is ook veel meer”, zegt Sofie van Teledienst. “Het is een heel diverse groep, die rekening houdt met de drempels en beperkingen van mensen. Ze staan vaak stil bij zaken die velen onder ons logisch vinden, bijvoorbeeld: Hoe geraak ik ’s avonds in cc de Plomblom en terug thuis zonder wagen? We hebben al heel veel geleerd van deze groep.”

Wil je graag aansluiten? Ga dan naar www.teledienstninove.be.

Praatcafé = inloopcentrum, of toch niet?

Teledienst heeft al jaren een praatcafé aan de Oude Kaai. Op dinsdag, woensdag, donderdag en zaterdag kan je er terecht voor een babbel. Op maandag, woensdag en vrijdag kan je in het praatcafé een medewerker van CAW vinden. Ze gaat met jou in gesprek en luistert naar je verhaal. Twee concepten dus, op één adres: Oude Kaai 13 in Ninove.


Opmerkingen over de website

Heb je opmerkingen over onze website? Laat het ons weten.

Contact